- Chcielibyśmy poinformować i odnieść się do tego, co stało się na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Otóż po nieomal półrocznej zamrażarce, której miało nie być, procedowany był wreszcie projekt Klubu Prawa Sprawiedliwości dotyczący uchwały, w której Parlament, Sejm wzywa rząd do kontynuacji programu inwestycyjnego CPK. Niedawno usłyszeliśmy z ust pana Premiera Tuska, że ten program ma być kontynuowany. Tymczasem projekt uchwały, która można powiedzieć w pewnym sensie konsumuje czy wdraża decyzję Pana Premiera Tuska, o mały włos nie został odrzucony, ponieważ posłowie koalicji rządzącej w zdecydowanej większości głosowali przeciw. Zabrakło im do odrzucenia dokładnie jednego głosu.
Koalicja 13 grudnia zapowiada, że będzie realizować CPK, ale jest przeciwna uchwale o realizacji CPK. Zapowiada, że utrzymuje wszystkie inwestycje kolejowe, ale jednocześnie zapowiada likwidację szprych. Mówi, że konieczna jest decentralizacja projektu a jednocześnie na przykład w wyniku wycięcia pełnej funkcjonalności węzła kolejowego CPK, przymuszać będzie do trasowania wszystkich pociągów przez Warszawę. Taka to decentralizacja. Czy wreszcie dążąc rzekomo do właśnie decentralizacji, wprowadza parametry, które wycinają kilkadziesiąt mniejszych ośrodków miejskich. Czyli krótko mówiąc projektowany jest system takiej drogiej zabawki dla najbogatszych mieszkańców kilku największych miast w Polsce, zamiast spójnego, komplementarnego systemu dostarczającego mobilność wszystkim Polakom. Tak sytuacja wygląda na ten moment. My oczywiście jej nie zostawiamy. Będziemy wspierać zarówno te działania obywatelskie, Zbiórkę podpisów pod obywatelskim projektem ustawy zainicjowaną przez Stowarzyszenie #TAKdlaCPK - powiedział Poseł PiS Marcin Horała.
- Dzisiejszy dzień po raz kolejny pokazuje, że słowa mają się nijak w stosunku do podejmowanych działań. Dzisiejsze posiedzenie Komisji Infrastruktury jest tego najlepszym dowodem. Dzisiaj przychodząc na tę komisję byliśmy przekonani, że zgodnie z zapowiedziami pana premiera, że będziemy chcieli realizować instytucje budowy CPK, uda nam się przeprowadzić projekt uchwały, który został zgłoszony już ponad pół roku temu i okazuje się, że przy przytłaczającej większości głosów dzisiejszej koalicji rządzącej prawie nam się tego nie udało przegłosować. Prawie ponieważ została ogłoszona przerwa i apelujemy do pana przewodniczącego, aby jak najszybciej wznowił posiedzenie komisji, abyśmy mogli przywrócić dyskusję na ten temat i przegłosować tą ważną uchwałę.
Uchwała dotycząca CPK jest bardzo ważna. Warto zaznaczyć, że oprócz lotniska, miały powstać tak zwane szprychy, z których dzisiejszy rząd też się chce wycofać, które miały łączyć miejscowości o znaczeniu dla nas bardzo istotnym, które nie mają dzisiaj połączenia kolejowego - powiedział Poseł PiS Grzegorz Puda
- Na posiedzeniu Komisji Infrastruktury, podczas wypowiedzi ministra Laska, jasno wybrzmiało, że szprychy kolejowe przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny nie będą realizowane. To jest jawne przyznanie się do tego, że takie regiony jak województwo podkarpackie, województwo lubelskie, ale też województwo zachodniopomorskie czy województwo lubuskie nie uzyskają sprawnego, szybkiego, komfortowego i wygodnego transportu kolejowego do serca, czyli do centrum naszego kraju. Takie założenie przyświecało rządowi Prawa i Sprawiedliwości. Przecież 10 szprych kolejowych, które zostały wytypowane do realizacji, miało w sposób kompleksowy skomunikować całą Polskę i z Centralnym Portem Komunikacyjnym, czyli z nowym lotniskiem przy miejscowości Baranów, ale także z Warszawą, z naszą stolicą.
Brak budowy szprych kolejowych to zaoranie możliwości oraz szans transportowych i gospodarczych województwa podkarpackiego. To w ogóle zmarnotrawienie idei Centralnego Portu Komunikacyjnego, który miał być systemem spójnym, systemem lotniczo-kolejowym, drogowym również, czyli z każdego zakątka naszego kraju pasażerowie, aby dostać się do nowego lotniska mieli możliwość dotarcia albo szprychą kolejową, albo drogą szybkiego ruchu. Po tej informacji która dzisiaj padła na Komisji Infrastruktury, wszyscy ci, którzy sądzili że tak może być, że ten obecny rząd jest zdolny do tego, żeby ten projekt w takiej formule kontynuować, nie mają już złudzeń - powiedział Poseł PiS Rafał Weber.