Działania rządu Tuska w sprawie CPK to mega oszustwo!

Poseł PiS Marcin Horała: Donald Tusk nagle twierdzi, że trzeba CPK kontynuować, ale najwyraźniej nie można go kontynuować tak, jak zaprojektowało Prawo Sprawiedliwość, bo jeszcze wyjdzie, że Prawo i Sprawiedliwość zrobiło to dobrze. Jeżeli spojrzymy chociażby na zapowiedź tego, że cała Polska lokalna (tak mówił premier Tusk) ma być włączona w sieć połączeń kolejowych, a następnie spojrzymy na mapę, którą Platforma udostępnia w mediach, no to co widzimy na tej mapie tak naprawdę? Otóż Y, czyli połączenie czterech największych miast w Polsce oraz pomalowane na grubo w programie Paint połączenia, które już istnieją, które nie są żadną wartością dodaną, które nie są żadną inwestycją. Po prostu ktoś wybrał chyba na chybił trafił ileś istniejących już połączeń i je pomalował, żeby one razem wyglądały na jakąś przemyślaną siatkę. Internauci mówią, że brakuje tam Katowic. Nic nie szkodzi po pół godziny jest nowa mapka i już są Katowice. Paint wszystko zniesie. Program - siatka połączeń kolejowych w ramach programu CPK powstała w ten sposób, że przeprowadziliśmy roczne strategiczne studium lokalizacyjne, konsultacje społeczne, w ramach których rozpatrzono 100 tysięcy uwag, ocenę oddziaływania na środowisko, przeliczenie modeli matematycznych narzędziem analitycznym. Następnie został przygotowany horyzontalny rozkład jazdy i z tych wszystkich modeli analiz, badania ruchu, powstała siatka połączeń. Natomiast obecnie mamy siatkę połączeń, która zmienia się w pół godziny dla takich przyczyn czysto medialnych, PR-owych. To mega oszustwo, bo to nie jest żadne megalopolis. Jeżeli realnie wczytamy się w te dokumenty, to widzimy, że dobrą ofertę przewozową będą w Polsce mieli mieszkańcy czterech miast – Warszawy, Łodzi, Poznania i Wrocławia. W porównaniu do planów Prawa i Sprawiedliwości, do planów CPK, to jest o ponad 100 polskich miast mniej, a już zwłaszcza mniej miast średnich, takich jak Sieradz, Kalisz, Ostrołęka, Łomża, Włocławek, Płock, Jastrzębie Zdrój. Większe polskie miasta zostały wykluczone kolejowo.


Poseł PiS Andrzej Adamczyk: Od wtorku Komisja Infrastruktury pracowała nad projektem ustawy o dostępności dla osób niepełnosprawnych, dostępności do różnych miejsc. Związane to było z rozporządzeniem, dotyczącym warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki.  W dniu wczorajszym doszło do bulwersującej historii. Mianowicie dodano do tego projektu ustawy zmianę, dotyczącą prawa lotniczego. Nie wiemy jakie będą konsekwencje finansowe dla zarządców lotnisk, jakie niesie to konsekwencje finansowe, szczególnie w przypadku Warszawy. Nie wiemy też jak to wpłynie na możliwości rozwoju lotnisk. Nagle dodana poprawka, dotycząca prawa lotniczego, to skandal. My chcemy pracować, chcemy rozmawiać na temat transportu lotniczego w Polsce, rozwoju lotnisk, rozbudowy także inwestycji w samorządach, ale powinno odbyć się to w sposób normalny, przyjęty w tej izbie. To powinny być debaty, dyskusje, to powinny być analizy, a nie poprawka, przy której praktycznie rzecz biorąc kluby czy posłowie mogą wyrażać swoje opinie w przeciągu 10 minut. Osobiście uważam, że ta poprawka została przyniesiona z zewnątrz do Sejmu. Zadawaliśmy pytanie, kto tę poprawkę przyniósł, kto ją przygotował. Wnioskodawczyni nie była w stanie wprost odpowiedzieć na to pytanie. Będziemy dalej mierzyli się z tym skandalem, będziemy dalej mierzyli się z kolejnymi, prawdopodobnie lobbystycznymi zabiegami w polskim parlamencie.


Poseł PiS Grzegorz Puda: Wczorajszy dzień pokazał, że Koalicja Obywatelska pod roboczą nazwą "Koalicja Oszustów" realizuje kolejny punkt wyborczy, czyli mega oszustwo. To mega oszustwo polega nie tylko na konferencji prasowej i planie przygotowanym przez Platformę Obywatelską, który ma ograniczyć Centralny Port Komunikacyjny, ma zmniejszyć liczbę połączeń, ma ograniczyć również samo lotnisko, ale także polega na tym, że w ustawie tak bardzo ważnej dla osób niepełnosprawnych próbuje się wdrożyć zmiany dotyczące prawa lotniczego. Z jednej strony Donald Tusk zapowiedział na konferencji prasowej, że lotnisko Chopina będzie rozbudowywane, a z drugiej strony jego posłowie na Komisji Infrastruktury mówią o tym, że wprowadzają zmiany, które będą musiały być przez samorządy i lotniska uwzględniane, a więc będą płacili odszkodowania za poszerzanie lotniska, jakim jest chociażby Okęcie.  Okazuje się, że projekt przygotowany przez #Koalicja13grudnia dotyczący CPK w ogóle nie realizuje tych postulatów mieszkańców mniejszych miejscowości, a realizuje interes dużych aglomeracji. Ta strategia odpowiedzialnego rozwoju, zrównoważonego rozwoju, które również Prawo i Sprawiedliwość od samego początku wspierało, ma się zupełnie w tej chwili nijak. Platforma Obywatelska wraca do tego, co było, wraca do tej realizacji swojego programu i polityki dyfuzyjno-polaryzacyjnej, która ma za zadanie wspierać tylko i wyłącznie duże miasta, pomijając małe i średnie miejscowości.


Poseł PiS Jerzy Polaczek: Wczorajszą konferencję prasową rządu można określić jako mega oszustwo, ale też jako mega amatorkę, pełną sprzeczności, pełną symboliki, która jest symboliką mało poważną. Donald Tusk wspomina dzisiaj, że rozpoczyna budowę kolei dużych prędkości. Chcemy przypomnieć panu premierowi, że jego rząd, w którym był premierem, jego minister Sławomir Nowak 7 grudnia 2011 roku ogłosił zamrożenie budowy kolei dużych prędkości. To powrót do koncepcji, które są znane, które były wielokrotnie przez ostatnie kilkanaście lat omawiane, to jest żadna nowość. Kwestia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, rozbudowy lotniska Chopina na Warszawie, czy rozbudowy dla jednego z przewoźników lotniska w Modlinie to jest, można powiedzieć, róg obfitości, z którego nic nie wynika. Mógł pan premier Tusk wczoraj zapytać mieszkańców Warszawy z czym wiąże się rozbudowa lotniska Chopina w Warszawie. Jeśli chcemy zwiększyć liczbę operacji lotniczych z około 500 do 750, bo takie prognozy zostały zaprezentowane w dniu wczorajszym, to trzeba opinii publicznej powiedzieć, że wiąże się to z wyburzeniem siedziby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, z budową drugiego pasa startowego, z ogromnymi kosztami oraz z przeniesieniem do rozwiązania tunelowego budowy odcinka drogi ekspresowej S2 przylegającej do lotniska Chopina.


Lista aktualności